CINEMA JOVE ATORGA EL PREMI LLUNA DE VALÈNCIA A MIA HANSEN-LØVE, LA RETRATISTA DE LES EMOCIONS

CINEMA JOVE ATORGA EL PREMI LLUNA DE VALÈNCIA A MIA HANSEN-LØVE, LA RETRATISTA DE LES EMOCIONS

El secretari autonòmic Ximo López ha destacat: “La nostra implicació en Cinema Jove és total i es reflecteix en un pressupost que ascendeix als 590.000 euros”

La directora, que ja va participar en el festival en 2018, visitarà València per a rebre el premi i presentar una retrospectiva de la seua filmografia

El secretari autonòmic de Cultura i Esport, Ximo López, ha presentat la 37a edició de Cinema Jove, al costat del director del Festival, Carlos Madrid.

El festival se celebrarà del 24 de juny al 2 de juliol. Cal recordar que el Festival Internacional de Cine de València està organitzat per Cultura de la Generalitat mitjançant l’Institut Valencià de Cultura.

El secretari autonòmic de Cultura i Esport, Ximo López, ha destacat que “la nostra implicació en Cinema Jove és total i es reflecteix en un pressupost que ascendeix als 590.000 euros. Això suposa un increment del 37 % respecte a l’última edició prepandèmica de 2019”.

 “Això suposa que, a més de comptar amb un equip consolidat i estable del festival, l’acompanyem perquè puga desenvolupar totes les seues línies d’actuació. Considerem que és fonamental plasmar el batec més jove de l’audiovisual i el cine des d’un punt d’ancoratge valencià que alhora ens situa en un punt de referència del panorama internacional”, ha afegit López.

El director del festival, Carlos Madrid, ha anunciat el Premi Lluna de València a la directora francesa Mia Hansen-Løve: “Mia és una de les veus joves més destacades al cine francés del segle XXI. En la seua trajectòria es destil·la un inconformisme temàtic, perquè cada pel·lícula aborda una trama diferent de l’anterior: de l’eclosió de la música disco en el París dels anys noranta recollida en ‘Eden’ (2014) a la vida d’un periodista de guerra a l’Índia en ‘Maya’ (2018) i la visita d’un matrimoni de cineastes al refugi d’Ingmar Bergman a ‘Bergman Island’ (2021). Malgrat aquest eclecticisme, totes comparteixen una visió intimista, matisadora i d’observació d’uns certs punts morts vitals que no deixen de ser un retrat precís d’incertesa i dubtes”.

Abans de posar-se a l’altre costat de la càmera, Mia Hansen-Løve va ser actriu i crítica de cine. Va debutar com a intèrpret en les pel·lícules d’Olivier Assayas ‘Els destins sentimentals’ i ‘Fin août, début septembre’ i va col·laborar com a crítica durant tres anys en ‘Cahiers du Cinéma’, mentre trencava mà dirigint els curtmetratges ‘Un pur esprit’ i ‘Après mûre refléxion’.

El seu primer llargmetratge com a directora i guionista, ‘Tout est pardonné (2007), es va estrenar en la Quinzena de Realitzadors del Festival de Cannes i va rebre una nominació al Cèsar a la millor òpera prima. Des de llavors, ha realitzat i escrit les pel·lícules ‘El pare dels meus fills’ (2009) —que va obtindre el premi especial del jurat en la secció Una certa mirada del Festival de Cannes—, ‘Un amour de jeunesse’ (2010) —que va aconseguir una menció especial del jurat en el Festival de Locarno—, ‘Eden’, ‘L’avenir’ (2016) —guardonada amb l’Os de Plata a la millor direcció en el Festival de Berlín—i ‘Maya’. La seua última pel·lícula, ‘One Fine Morning’, s’acaba de presentar en el Festival de Cannes 2022, on va ser distingida amb el Premi Label Europa Cinemas, que reconeix la millor pel·lícula europea de la Quinzena dels Realitzadors.

“Hansen-Løve ha treballat tant amb grans estreles, com és el cas d’Isabelle Huppert en ‘L’avenir’, Tim Roth en ‘Bergman Island’ i Léa Seydoux en ‘One Fine Morning’, com amb actors desconeguts. En la seua filmografia aprofundeix en les relacions intergeneracionals i posa en diàleg trajectòries vitals, la qual cosa enriqueix el discurs final de les seues pel·lícules”, valora el director de Cinema Jove.

La francesa és una veu autoral sensible i pausada, capaç de despertar emocions profundes des de l’el·lipsi, l’observació i el silenci. La seua obra insisteix en temes recurrents com la melancolia del pas del temps, els afectes, les il·lusions i els temors, la família, la pèrdua i el dol. La vida, en definitiva. El seu cine remet a directors admirats de la ‘nouvelle vague’, com Éric Rohmer, però també a Ingmar Bergman.

El tòtem suec del cine es troba, precisament, en el germen de la seua pel·lícula ‘Bergman Island’, que el pròxim 1 de juliol arribarà als cines del nostre país. El drama romàntic suposa el debut en anglés de la directora francesa, per al qual ha comptat amb un elenc internacional d’actors encapçalat per Vicky Krieps, Tim Roth i Mia Wasikowska

En la pel·lícula, Mia Hansen-Løve reflexiona sobre l’impacte de les experiències personals en el procés de creació artística, al mateix temps que signa un homenatge a Ingmar Bergman i la seua mítica casa, per a la qual cosa ha traslladat la trama a l’illa sueca de Fårö. Allí és on va viure els últims 20 anys de la seua vida el cineasta més cèlebre de Suècia i on va rodar algun dels seus títols més coneguts.

Cinema Jove projectarà la totalitat de la filmografia de la realitzadora francesa i comptarà amb la seua presència tant en la gala d’inauguració del festival, on se li lliurarà el guardó a tota la seua carrera, com en la preestrena a la Filmoteca de ‘Bergman Island’ el 23 de juny i en una trobada amb premsa i públic.

Dues noves pel·lícules a concurs

El festival incorpora dos títols nous a la Secció Oficial de llargmetratges a concurs, per la qual cosa la selecció passa a estar integrada per 10 pel·lícules. Les novetats són l’alemanya ‘Talking About the Weather’, de la debutant Annika Pinske, sobre una doctoranda en Filosofia que, al seu retorn per a l’aniversari de la seua mare al poble de l’antiga RDA on va nàixer i va créixer, s’adona de quant que s’ha allunyat de les seues arrels en la seua cerca d’una vida independent a Berlín. L’altra pel·lícula és la coreana ‘Nobody’s Lover’, de Han In-mi, una proposta iniciàtica sobre una adolescent que encara dificultats familiars, laborals i sentimentals.

El cine que vindrà

Les novetats anunciades es completen amb la preestrena de quatre pel·lícules: la ja anunciada ‘Llenos de gracia’, de Roberto Bueso; ‘Dúo’, de Meritxell Colell; ‘Mi vacío y yo’, d’Adrián Silvestre; i ‘El joven Berlanga’, de Chechu García-Berlanga.

‘Dúo’ és la segona pel·lícula de Meritxell Colell. La cinta, que arribarà als cines de tot Espanya el 2 de setembre, represa la història de Mónica (Mónica García), la ballarina protagonista de la seua òpera prima, ‘Con el viento’ (2018). Ara, ha deixat el seu poblet de Burgos i està de gira amb la seua parella pel nord de l’Argentina, on du a terme un espectacle de dansa.

La realitat quotidiana de les persones trans, els seus dubtes i inseguretats, els seus somnis i les seues pors centren la temàtica de ‘Mi vacío y yo’, pel·lícula dirigida pel valencià Adrián Silvestre que es podrà veure en Cinema Jove abans de la seua arribada a les sales comercials. La cinta arriba al festival valencià després de passar per la Big Screen Competition de la Secció Oficial del Festival de Rotterdam, on va tindre la seua estrena mundial. Raphaëlle Pérez protagonitza i coescriu —al costat d’Adrián Silvestre i Carlos Marqués-Marcet— una història que narra en clau de ficció la seua pròpia experiència, que passa per una forçada transició de gènere i un ardu viatge per a trobar la seua vertadera identitat.

Finalment, Cinema Jove torna a oferir, enguany, una projecció especial emmarcada en el centenari de Luis García Berlanga. El festival preestrenarà un documental que narra els primers 25 anys de vida del cineasta valencià, autor de llargmetratges imprescindibles com ‘La escopeta nacional’, ‘La vaquilla’ o ‘El verdugo’.

El projecte —dirigit per Chechu García-Berlanga, nebot net del director—, comença a València un 12 de juny de 1921 i culmina en el moment en el qual el realitzador decideix anar-se’n a Madrid a estudiar cine en 1947. Es retrata una època convulsa en l’aspecte polític, en la qual, però, el seté art va anar guanyant la partida a altres formes d’entreteniment.

Un jurat amb galons

El jurat que determinarà el palmarés de la 37a edició de Cinema Jove està format per deu destacats professionals del món de la televisió i la cinematografia nacional i internacional. La Secció Oficial de Llargmetratges comptarà amb la realitzadora de Sarajevo Jasmila Žbanid, que va arrasar l’any passat en els Premis de Cine Europeu amb la seua última pel·lícula, ‘Quo vadis, Aida?’, així com amb Ferit Karahan, guanyador del Premi Lluna de València 2021 al millor llargmetratge per ‘Mi major amigo’, pel·lícula que s’estrenarà a Espanya el pròxim 1 de juliol. Completen aquest tribunal la periodista Elena Sánchez, directora i presentadora de l’espai cultural de La 2 ‘Historia de nuestro cine’ i el director alacantí Javier Marco, guanyador del Goya al millor curt en 2021 per ‘A la cara’.

L’elecció dels guanyadors de la Secció Oficial de Curtmetratges estarà en mans de la realitzadora francesa Agnès Patron —guanyadora de la Lluna de València 2019, la Palma d’Or a Cannes 2019 i el Cèsar al millor curtmetratge animat per ‘L’heure de l’ours’—; el director nigerià Michael Omonua —que va guanyar l’any passat la Lluna de València al millor curtmetratge per ‘Rehearsal’, i el director i guionista alacantí Alberto Evangelio, que acaba d’estrenar en sales el seu primer llargmetratge, ‘Visitante’.

En la Secció Oficial de Websèries, Cinema Jove torna a comptar amb Rebecca Windsor, directora de Warner Bros Television Workshop, el principal programa d’escriptura i direcció per a artistes que busquen començar o avançar en les seues carreres en televisió. Windsor impartirà una classe magistral sobre com escriure per a triomfar en el camp de les sèries televisives. Completen aquest jurat Elodie Mellado, editora i programadora de contingut en Filmin, i Adjani Salmon, guanyador d’un BAFTA al millor talent emergent i també premi del jurat jove en Cinema Jove 2019 per la seua sèrie ‘Dreaming Whilst Black’.

error: Content is protected !!