LA FILMOTECA PRESENTA ‘LAS NIÑAS’ (2020) DE PILAR PALOMERO

LA FILMOTECA PRESENTA ‘LAS NIÑAS’ (2020) DE PILAR PALOMERO

Abans de la projecció es presenta el llibre d’autoria col·lectiva ‘Brecha de género en el audiovisual español

L’estudi serà presentat per la seua editora, Concha Gómez, i una de les autores, Sara Álvarez

Cultura de la Generalitat, a través de l’Institut Valencià de Cultura, projecta el dimecres 22 de juny, a les 18.00 hores, en la Filmoteca de València, ‘Las niñas’ (2020), escrita i dirigida per Pilar Palomero. Amb una duració de 100 minuts, l’òpera prima de la directora aragonesa es projecta en sessió única.

Abans de la projecció, es presenta l’estudi d’autoria col·lectiva ‘Brecha de género en el audiovisual español’, publicat per Tirant lo Blanch i editat per la professora Concha Gómez. En el llibre participen Susana de la Sierra, Sara Álvarez, Carlos F. Heredero, Barbara Zecchi, Natalia Martínez Pérez, María José Higueras-Ruiz, Mario de la Torre-Espinosa, Nieves Rosendo i la mateixa Concha Gómez. El llibre serà presentat al públic de la Filmoteca per l’editora del llibre, Concha Gómez, i una de les autores, Sara Álvarez.

‘Las niñas’

‘Las niñas’ va ser la gran triomfadora del cine espanyol en 2020. Va obtindre el Goya a la millor pel·lícula, millor guió, millor fotografia i millor direcció novell. També va obtindre el Premi Generació Plus en el Festival de Berlín i la Bisnaga d’Or en el Festival de Màlaga, a més de quatre Premis Gaudí i tres Premis Feroz, entre altres guardons nacionals i internacionals.

Protagonitzada per Andrea Fandós, Natalia de Molina, Zoe Arnao, Carlota Gurpegui, Julia Sierra i Francesca Piñón, ‘Las niñas’ és un drama sobre l’educació femenina condicionada per la por a l’embaràs i a ser mare de fills il·legítims. La història se situa en 1992, l’any de les Olimpíades de Barcelona i l’Exposició Universal de Sevilla. Inspirada en les experiències pròpies de la seua directora, ‘Las niñas’ és el retrat d’una generació de dones que van ser educades a principis dels anys noranta.

Celia (Andrea Fandós) és una xiqueta d’onze anys que estudia en un col·legi de monges a Saragossa. Viu amb sa mare (Natalia de Molina), una jove viuda que vol que la seua filla tinga tot el que a ella li va faltar, com l’oportunitat d’anar a la universitat.

L’arribada a classe de Brisa (Zoe Arnao), una nova companya de Barcelona, i l’amistat amb un grup de xiques majors que ella, espenten Celia cap a l’adolescència. També descobreix una nova realitat que ja no té res a veure amb l’antiquada educació que rep tant a casa com al col·legi.

Al marge dels premis rebuts, la pel·lícula va ser valorada per la crítica especialitzada de manera unànime com a la gran revelació de 2020. La crítica també ha coincidit a assenyalar Pilar Palomero com una de les cineastes amb més talent i futur del panorama cinematogràfic actual.

‘Brecha de género en el audiovisual español’

Aquest estudi d’autoria col·lectiva, editat per la professora Concha Gómez, té com a objectius tant visibilitzar aquells referents femenins que la historiografia oficial va esborrar o va ignorar durant dècades, com abordar el paper que exerceixen actualment les dones en el camp de la producció, la direcció, el guió, la direcció de fotografia, la composició musical, el so, el muntatge o els efectes especials.

L’estudi també analitza el paper actual de les dones que treballen en el sector de l’audiovisual espanyol en sectors com la ficció, el documental, l’animació i les narratives transmèdia.

Concha Gómez és doctora en Comunicació Audiovisual i Periodisme per la Universitat Carlos III de Madrid (UC3M), en el departament de Comunicació de la qual és professora associada. És autora de nombrosos articles i llibres sobre cine espanyol i sobre realitzadors com ara Vicente Aranda, Montxo Armendáriz, Carlos Saura o Isabel Coixet.

Entre les seues línies d’investigació destaca el paper de la dona en la indústria audiovisual espanyola. Ha publicat diversos treballs sobre la invisibilitat històrica de les dones en el sector cinematogràfic. Com a signatura col·laboradora amb la revista ‘Caimán. Cuadernos de cine’, elabora des de 2017 els informes anuals sobre el paper de les dones en l’audiovisual contemporani per al Fòrum de Dones que té lloc en el Festival Internacional de Cine de Valladolid.

error: Content is protected !!