L’IVC PROJECTA A LA FILMOTECA VALENCIANA LA SECCIÓ OFICIAL DE FICCIÓ DEL FESTIVAL SOCIALMED 23

L’IVC PROJECTA A LA FILMOTECA VALENCIANA LA SECCIÓ OFICIAL DE FICCIÓ DEL FESTIVAL SOCIALMED 23

Les projeccions en sessió única s’inicien el dissabte 15 d’abril, a les 18 hores, amb ‘Metronom’ (2022) d’Alexander Belc

El Festival dels Drets Humans de la Mediterrània SOCIALMED se celebra del 14 al 29 d’abril en diverses localitats valencianes

Cultura de la Generalitat, a través de l’Institut Valencià de Cultura, projecta a La Filmoteca Valenciana les set pel·lícules de la secció oficial de llargmetratges de ficció MED FICCIÓ de SOCIALMED, Festival dels Drets Humans de la Mediterrània, que se celebrarà del 14 al 29 d’abril en diversos espais culturals de la ciutat de València i diverses localitats valencianes. Enguany, el festival ha ampliat les seues subseus a Picassent, Alzira, Alacant, Dénia i Elx.

El director adjunt d’Audiovisual i Cinematografia de l’IVC, Francesc Felipe, ha manifestat la seua satisfacció “per l’ampliació de les projeccions, les conferències i els debats del festival a altres localitats del territori valencià, i per l’excel·lent selecció de pel·lícules en competició en la secció oficial de llargmetratges de ficció que podran veure’s a La Filmoteca Valenciana”.

Felipe també ha destacat que “SOCIALMED no sols s’interessa a reflectir i debatre sobre els problemes polítics, socials i econòmics de l’àrea mediterrània, sinó que també procura comptar cada any amb una programació cinematogràfica de qualitat en la qual puguen veure’s pel·lícules que hagen sigut destacades pels seus valors humans o artístics en festivals com Canes, Venècia, Sant Sebastià, Mar de Plata o el Festival d’Animació d’Annecy”.

El director del festival, Samuel Sebastián, ha assenyalat que “SOCIALMED es consolida com l’esdeveniment de drets humans més important a València durant 2023. Per això, en la nostra col·laboració amb La Filmoteca Valenciana, en la secció MED FICCIÓ hem apostat una vegada més per un cinema d’autor, independent i que pose el focus en temes socials i drets humans”.

“Així, continuem visibilitzant pel·lícules de cinematografies difícils de veure en les nostres pantalles, com ara les centroamericanes ‘Carajita’ i ‘La hija de todas las bestias’, i les combinem amb altres visions de conflictes socials i del món, com ara ‘My sunny Maad’ i ‘The happiest man in the world’, juntament amb obres de directors consagrats com l’oscaritzat Gianni Amelio, que presenta ‘El caso Braibanti’”.

Les projeccions, en sessió única, de la secció oficial s’inicien el dissabte 15 d’abril, a les 18 hores, amb ‘Metronom’ (2022) d’Alexandru Belc. Ambientada a Bucarest l’any 1972, la pel·lícula narra la història d’Anna, una adolescent que anhela l’amor i la llibertat. Una nit va a una festa amb els seus amics, on decideixen enviar una carta a ‘Metronom’, el programa musical que Radio Free Europe emet de manera clandestina a Romania. ‘Metronom’ va guanyar el premi a la millor direcció de la secció ‘Un Certain Regard’ del passat Festival de Canes.

El dimarts 18 d’abril, a les 20.30 hores, La Filmoteca Valenciana projecta ‘La hija de todas las rabias’ (2022), de la directora nicaragüenya Laura Baumeister. La pel·lícula narra la història de María, una xiqueta d’onze anys amb molta imaginació. Viu en un gran abocador de Managua amb Lilibeth, sa mare, i uns quants gossos i cadells que volen vendre. Quan María els enverina accidentalment, Lilibeth decideix abandonar-la en una planta de reciclatge, on és obligada a treballar amb altres xiquets.

El dimecres 19 d’abril, a les 20.15 hores, La Filmoteca Valenciana projecta ‘Carajita’ (2021), una producció de la República Dominicana dirigida pel català Ulises Porra i l’argentina Silvina Schnicer. Presentat en la secció de nous directors del Festival de Sant Sebastià, el film té com a protagonistes l’adolescent Sara i la seua mainadera, Yarisa. Les dues tenen una relació que sembla transcendir la seua classe social: són el més semblant a una filla i una mare, però un accident irromp en les seues vides i posa a prova la innocent il·lusió que res les separarà.

El dijous 20 d’abril, a les 18 hores, La Filmoteca Valenciana projecta ‘My Sunny Maad’ (‘Ma famille afghane’, 2022), una producció d’animació dirigida per la cineasta txeca Michaela Pavlátová, que va guanyar el Premi del Jurat de llargmetratges en el Festival Internacional de Cinema d’Animació d’Annecy.

Basada en la novel·la ‘Frišta’ (2004) de la periodista Petra Procházková, el film conta la història d’una estudiant txeca que s’enamora d’un jove d’Afganistan. Quan el jove torna al seu país, ella decideix acompanyar el seu futur marit sense saber quina classe de vida l’espera a l’Afganistan dels talibans.

El divendres 21 d’abril, a les 18 hores, La Filmoteca Valenciana projecta ‘The Happiest Man in the World’ (‘Najsrekjniot chovek na svetot’, 2022), dirigida per la macedònia Teona Strugar Mitevska. La pel·lícula tracta sobre les tràgiques seqüeles de la guerra de l’antiga Iugoslàvia, vint anys després de la seua finalització: Asja és una dona soltera de quaranta anys que viu a Sarajevo. En un lloc de cites coneix Zoran, un banquer. Però ell, que va estar en el bàndol oposat durant la Guerra dels Balcans, no busca l’amor, sinó el perdó.

El dissabte 22 d’abril, a les 20.15 hores, La Filmoteca Valenciana projecta ‘Blue Jean’ (2022), de la britànica Georgia Oakley. La pel·lícula és un drama sobre la identitat sexual, ambientat en 1988, durant el mandat de Margaret Thatcher com a primera ministra del Regne Unit. Rosy McEwen interpreta Jean, una professora lesbiana d’educació física que es veu obligada a viure una doble vida quan el govern de Thatcher aprova una nova llei que estigmatitza la comunitat LGBTBIQ+.

El diumenge 23 d’abril, a les 20 hores, La Filmoteca Valenciana projecta ‘El caso Braibanti’ (‘Il signore delle formiche’, 2022), de Gianni Amelio. A la fi dels anys seixanta, un judici va causar sensació a Itàlia: el dramaturg i poeta Aldo Braibanti va ser condemnat a nou anys de presó per “haver sotmés a la seua voluntat, en el sentit físic i psíquic”, un dels seus joves alumnes, que va ser tancat en un hospital psiquiàtric per la seua família per a “curar-lo d’aquesta influència”. La pel·lícula conta la història des de diversos punts de vista.

error: Content is protected !!