- Noms com Lluís Homar, María León, Declan Donnellan, Ainhoa Amestoy, Alberto Conejero i Xavier Albertí destaquen entre la programació
- La creació valenciana i el teatre musical tindran el seu espai tant en l’escenari principal com en la secció Off Romà
El festival Sagunt a Escena, organitzat per la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació a través de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), presenta en esta edició una programació teatral en què es reinterpreten els mites clàssics, la literatura espanyola i els grans noms del Renaixement, des d’Homer fins a Shakespeare, Valle-Inclán o Marguerite Yourcenar.
La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC i responsable del festival, María José Mora, ha recalcat que esta edició de Sagunt a Escena “vol retre homenatge a la potència del text dramàtic i a la riquesa de la nostra herència escènica. Hem apostat per espectacles que dialoguen amb els clàssics des d’una mirada actual i crítica. El Teatre Romà tornarà a ser testimoni de grans històries que ens continuen interpel·lant en l’actualitat”.
El monument del segle I d. de C., epicentre de la cita cultural, acollirà destacades companyies nacionals amb la participació de grans figures de l’escena. Este és el cas de Declan Donnellan, figura clau del teatre europeu contemporani i especialista en l’obra de Shakespeare. El director d’escena britànic és l’encarregat de la inauguració del festival, el 31 de juliol, amb ‘Los dos hidalgos de Verona’, una de les primeres comèdies del dramaturg anglés del segle XVI.
El muntatge, una coproducció de la Companyia Nacional de Teatre Clàssic, Cheek by Jowl i LAZONA, indaga en les tensions entre l’amistat i l’amor, temes centrals del Renaixement i del mateix Shakespeare.
El 9 d’agost, ‘Los cuernos de don Friolera’ de Valle-Inclán arribarà en versió d’Ainhoa Amestoy. Esta comèdia grotesca, que forma part de la trilogia ‘Martes de Carnaval’, proposa una lectura crítica i mordaç de les obsessions i contradiccions de la nostra societat, des de la perspectiva d’un dels autors més rellevants del segle XX. L’obra està produïda per Teatros del Canal i Estival Producciones.
El 12 d’agost serà el torn d’‘En mitad de tanto fuego’, un text d’Alberto Conejero inspirat en ‘La Ilíada’ d’Homer, que proposa un acostament poètic i crític als conceptes de guerra i pàtria. Dirigida per Xavier Albertí, l’obra explora les conseqüències íntimes i col·lectives de la guerra des de la mirada del personatge de Patrocle, company d’armes d’Aquil·les.
Seguirà ‘Electra’, el 16 d’agost, en una nova versió del mite clàssic escrita per Eduardo Galán, dirigida per Lautaro Perotti i produïda pel Festival de Mérida i Secuencia 3. L’actriu María León encarna esta heroïna de la tragèdia grega que convida l’audiència a una profunda reflexió sobre la justícia i la venjança.
El 21 d’agost serà el torn de l’adaptació de la cèlebre novel·la de Marguerite Yourcenar ‘Memòries d’Adrià’. L’acostament a la figura de l’emperador romà tindrà el rostre i el cos de Lluís Homar, que es posa davall la direcció de Beatriz Jaén, en una producció del Festival de Mérida i Teatro Romea. La peça és una reflexió íntima sobre el poder i la soledat des de la veu d’un mandatari.
Teatre musical i fet a València
La música es filtra entre les produccions teatrals amb dos propostes de segell valencià. El 14 d’agost es presenta ‘El agua de Valencia’, una comèdia musical de capa i espasa ambientada en l’exili de Lope de Vega en la capital del Túria. Amb textos de Lope, Guillén de Castro i creació de Daniel Tormo, Anna Marí i Javier Sahuquillo, l’espectacle és una producció de Rambleta i Yapadú Producciones.
Com a punt final al festival, el 23 d’agost, la històrica companyia saguntina Hongaresa Teatre celebra els 30 anys de trajectòria amb ‘Querencia’, una tragicomèdia amb música en directe. La direcció musical és a càrrec de Jesús Salvador, ‘Chapi’, junt amb la Banda Democrática de Pedralba.
Nous llenguatges escènics en espais singulars
A més dels espectacles en el Teatre Romà, Sagunt a Escena aposta per la descentralització cultural amb la secció Off Romà, dedicada a la creació contemporània i els llenguatges híbrids en espais a l’aire lliure disseminats tant per Sagunt com Port de Sagunt.
El 19 d’agost, l’auditori Triángulo Umbral acollirà ‘Doña Rosita la soltera’, una versió musical del clàssic de Lorca firmada per La Màquina, amb direcció de Rafa Cruz i versió de Marc Rosich.
Finalment, el 22 d’agost, la Casa dels Berenguer serà escenari de ‘Rogles de cançons i misèria’, una obra en valencià de Cactus Teatre que reivindica les xarxes de suport enfront de la precarietat, escrita i dirigida per Paula Llorens i Isabel Martí.
Sagunt a Escena és un festival organitzat per l’Institut Valencià de Cultura amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sagunt i l’àrea de Teatres de la Diputació de València. En la 42a edició, se celebra del 31 de juliol al 23 d’agost de 2025 en el Teatre Romà i altres espais de Sagunt.