Dansa València presenta 39 propostes escèniques que pretenen ser una crida a l’optimisme i l’esperança

Dansa València presenta 39 propostes escèniques que pretenen ser una crida a l’optimisme i l’esperança

  • El festival, el lema del qual esta edició és ‘Somni insinuat’, inclou nou estrenes així com companyies de dansa de huit comunitats autònomes
  • La cita cultural proposa un passeig coreogràfic per la Vall de Segó i dos actuacions en localitats afectades per la riuada

La Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació ha presentat la seua 38 edició de Dansa València, que se celebrarà del 5 al 13 d’abril i que enguany oferix 39 propostes escèniques amb el lema ‘Somni insinuat’, que pretenen ser una crida a l’optimisme i l’esperança.

Durant la presentació, el director general de Cultura, Miquel Nadal, ha destacat que Dansa València “és un festival consolidat com a referent no solament a la Comunitat Valenciana sinó també en l’àmbit nacional. Així ho va certificar enguany l’informe de l’Observatori de la Cultura, que el va situar entre els set millors festivals de tota Espanya, el primer dedicat a la dansa”.

Esta cita cultural marca una fita en la seua trajectòria amb la inclusió de huit estrenes, quatre de sala i quatre de carrer, una coproducció i un programa divers que reafirma la seua condició de centre neuràlgic nacional de les arts del moviment.

Per la seua part, la directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC, María José Mora, ha afirmat que esta edició pretén ser “una invitació a un somni de futur compartit. El festival se celebra en l’inici de la primavera i en un moment en el qual València anhela créixer en optimisme. Volem ajudar a este renàixer i que l’esperança torne a florir a través de 39 propostes artístiques en les quals l’adversitat s’afronta amb resiliència i un ànim sustentat en el suport col·lectiu”.

“Així mateix -ha afegit- la cita cultural s’enfortix com a plataforma espanyola de la dansa amb una programació articulada a partir dels treballs artístics de huit comunitats autònomes i quatre propostes internacionals”

Quatre estrenes de carrer i quatre de sala

Les primeres posades de llarg seran el 9 d’abril i seran a càrrec de Javier J. Hedrosa, que investigarà en l’Edifici Rialto sobre el record d’experiències escèniques en la seua instal·lació Lo memorable; i de la companyia britànica Humanhood, que presentarà en el Teatre Principal Vortex, a on s’explora la resiliència humana a través d’una coreografia de gran precisió i un paisatge sonor envolupant.

El 10 d’abril, en La Mutant, el madrileny Jesús Rubio Gamo captarà la fugacitat del moviment i les emocions en …Todas esas cosas dentro de las cosas que llamamos cosas escondidas en…, i en el Teatre Martín i Soler OtraDanza estrenarà la seua instal·lació escultòrica Prometeo, una coproducció del Palau de les Arts Reina Sofia, l’Auditori de Tenerife i IVC Arts Escèniques.

L’11 d’abril serà el torn de La Venidera, que mostrarà en L’Almodí No, en la qual Albert Hernández i Irene Tena, exballarins del Ballet Nacional d’Espanya, indaguen en noves perspectives en la dansa espanyola contemporània amb la col·laboració de Marcos Morau.

Els espectacles de carrer que tindran la seua estrena en Dansa València seran Nel mio respiro, de CocinandoDanza, el 5 d’abril en el Museu de Belles Arts; les versions de carrer de Transeúnte del gallec Daniel Rodríguez el 9 d’abril en la plaça del Mercat i Estrip de l’alcoiana Paula Serrano en la plaça de la Mare de Déu l’11 d’abril; i l’espectacle que posa el punt final al festival, l’acció participativa ¡La Festa!, de Colectivo Dánzate.

Posades de llarg en el carrer i en la sala

Encara que el gros de la programació es desplegarà en teatres, places i carrers de la ciutat de València, enguany el festival s’expandix territorialment i incorpora altres localitats de la província.

Així, el 6 d’abril, dos dels municipis afectats per les inundacions del passat 29 d’octubre, Catarroja i Massanassa, acolliran, respectivament, Estrip de Paula Serrano, i El baile de la zurda, de la companyia de Barcelona LaCerda, que s’inspira en les maratons de ball i en els ritmes llatins.

Per la seua part, el 12 d’abril, Dansa València ha dissenyat juntament amb la plataforma Hort Art un passeig coreogràfic per la Vall de Segó amb accions artístiques d’Ana F. Melero i Luna Sánchez Arroyo, Elena Córdoba, Teresa Lorenzo i Cristina Valdivieso en espais no convencionals i en connexió amb l’entorn. De l’Escorxador i el Llavaner de Faura a l’Era de Quartell i la Font de Quart, entre tarongers, llocs de fonamental importància per a la memòria col·lectiva del territori.

Moltes maneres de gaudir d’un mateix festival

El festival impulsat per l’IVC inclou una selecció d’espectacles de huit comunitats autònomes: Comunitat Valenciana, Andalusia, Madrid, Navarra, Galícia, Catalunya, Illes Canàries i Cantàbria, que s’exhibiran en 25 localitzacions, tant en sales públiques i privades com en espais patrimonials i no convencionals. Teatres, museus i places acolliran una selecció de peces que configuren una àmplia perspectiva de la creació contemporània espanyola recent.

Dins de Dansa València conviuen moltes maneres de gaudir de les arts del moviment. Es pot viure des de la sorpresa, amb el cicle que anualment inaugura la mostra, moviments urbans, un obrir de boca desenrotllat en col·laboració amb l’Ajuntament de València a través de la regidoria de Cultura, a on la dansa ix a l’encontre de la ciutadania en espais museístics i racons urbans.

També pot enfocar-se com un gaudi en família, a partir de dos espectacles programats en col·laboració amb Teatre Escalante, Diputació de València, en Nau Ribes: ¿Por qué un árbol es una gallina? dels francesos Ma Compagnie, el 5 d’abril, i Tana (Madriguera), dels italians TPO, els dies 12 i 13 d’abril.

Una altra opció és rastrejar l’acostament contemporani al flamenc en les peces de María de la Mar Suárez, La Chachi, Manuel Liñán i Migue López. La malaguenya visitarà el Teatre Rialto el 7 d’abril amb el segon lliurament de la seua investigació sobre els pals flamencs, Lâs Alegrías.

Així mateix, el Premi Nacional de Dansa 2017 pujarà a l’escenari del Teatre Principal el 12 d’abril a una dotzena d’artistes que guiaran el públic per un paisatge coreogràfic amb caràcter de cobla en Muerta de amor. Finalment, Carme Teatre acollirà el 13 d’abril la investigació de l’actor i ballarí sevillà sobre la poesia mística barroca en Tu hermosura.

Com en anteriors edicions, hi haurà una mirada actual al folklore. En esta edició, representada en les peces de Paloma Muñoz/CÈL·LULA#5 Mercat dels Flors i Colectivo Glovo. L’extremenya torna al desert devastat que la va vore créixer en La Quijá, a on ha comptat amb la col·laboració vocal del cantaor Niño de Elche. Per part seua, els gallecs proposen el 13 d’abril en la plaça dels Furs una obra de caràcter ritual, de culte a les ancestres i a les arrels titulada Trïade.

Els interessats en l’aplicació de noves tecnologies i la mirada al futur des del camp de la dansa quedaran fascinats amb els gallecs Qabalum i Jefta van Dinther. L’obra dels navarresos, Todo este ruido, naix de l’atracció per l’imaginari de la ciència-ficció i els efectes especials, i es podrà vore el 10 d’abril en la plaça del Patriarca.

L’holandés, en canvi, traslladarà l’11 d’abril al Teatre Principal la seua curiositat per la tecnologia en Remachine, a través de cinc ballarins que caminen, grimpen i suren sobre un enorme disc que gira contínuament.

Si la disposició de l’audiència es decanta més per les temàtiques socials, els catalans Montdedutor qüestionaran l’amor romàntic l’11 d’abril en Espai Inestable amb Danzas románticas; Alberto Cortés subratllarà la necessitat de les atencions en les relacions de parella travessades pel maltractament l’11 d’abril en Teatre Rialto en Analphabet; la brasilera Poliana Lima incidirà en la migració i en la identitat en The Common Ground, prevista el 12 d’abril en La Mutant; i la catalana Sònia Gómez escenificarà el 13 d’abril en Teatre Rialto la seua indagació en la salut mental en Calidoscòpica.

Ecosistema valencià

“Dansa València és una mostra del suport que l’Institut Valencià de Cultura oferix als nostres professionals de la dansa i les arts en moviment, però no solament se cenyix a esta setmana de celebració, sinó que continua donant suport i impulsant el treball de companyies i col·lectius durant tot l’any en festivals, residències i trobades internacionals. En total, enguany han participat, d’una manera o altra, 61 companyies, de les quals 42 són valencianes”, ha apuntat el director general de l’Institut Valencià de Cultura, Álvaro López-Jamar.

Dansa València consta en la seua programació d’un mostrari plural del talent local. Enguany es pot reconéixer en els treballs de 17 artistes i companyies. Als esmentats Javier J. Hedrosa, OtraDanza, Cocinando Danza, Paula Serrano, Cristina Valdivieso i Colectivo Dánzate se sumen Jessica Castellón & Boris Orihuela, programats amb Cuentas corrientes en dos funcions, la primera el 5 d’abril en el Museu de Belles Arts i la segona el 10 d’abril en la plaça del Patriarca.

Kiko López & Héctor Plaza, també per partida doble amb Lo que los árboles no cuentan, actuaran el 5 d’abril en l’antic llit del riu Túria a l’altura del pont de la Trinitat i l’11 d’abril a la porta romànica de la Catedral; així mateix, l’esperada i habitual batalla urbana de València City Cypher se celebrarà el 6 d’abril en la plaça de la Mare de Déu; i Norberto Llopis Segarra actuarà en Espai Inestable amb La operación el 12 d’abril.

Finalment, el 9 d’abril, en la Sala Matilde Salvador, el festival assumix el seu rol de dinamitzador del sector professional de la zona amb Focus Valencià, a on acull en format de showcase les últimes peces de Cía. Silvia Batet, Cristina Martí, Venérea, Alberto Serrano i Ana Rosa Manzanera i Jessica Castellón.

error: Content is protected !!