L’EXPOSICIÓ ‘¡VIVA EL ARROZ! GUTIÉRREZ VISITA VALÈNCIA’ RECULL L’OBRA DE K-HITO AL COL·LEGI MAJOR RECTOR PESET DE LA UV

L’EXPOSICIÓ ‘¡VIVA EL ARROZ! GUTIÉRREZ VISITA VALÈNCIA’ RECULL L’OBRA DE K-HITO AL COL·LEGI MAJOR RECTOR PESET DE LA UV

La revista ‘Gutiérrez’, editada entre 1927 i 1934, va ser una de les revistes d’humor espanyoles més importants del segle XX. Dirigida per K-Hito (Ricardo García López, Villanueva del Arzobispo, Jaén, 1890 – Madrid, 1984) va comptar amb la col·laboració d’alguns dels millors artistes i escriptors del moment, membres de l’altra generació del 27, la de l’humor, on trobem entre d’altres a Jardiel, José López Rubio, Mihura, Neville o Tono i dibuixants com Francisco López Rubio o Carlos Gómez entre d’altres. ‘Gutiérrez’ va destacar pel seu humor blanc, absurd, basat en la despersonalització i apropiació irònica pròpia de l’avantguarda, va ser estendard de «l’humor nou» preconitzat per Ramón Gómez de la Serna.

L’exposició ‘¡Viva el Arroz! Gutiérrez visita València’ que s’inauguraba ahir dimarts 3 de juny al Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València, i ens apropa a l’univers de la revista ‘Gutiérrez’ i al seu director K-Hito. Prenent com a punt de partida els viatges que aquest va organitzar des de Madrid fins a València per a visitar les Falles i on aquestes excursions jovials van convertir al protagonista de la revista, Juan Gutiérrez, en un ninot de falla, que va viatjar any rere any a València mentre la revista va romandre activa. Aquests viatges ens ofereixen informació del ràpid desenvolupament de la festa i de les associacions i entitats culturals a la València de l’època entre d’altres.  

Ricardo García López, va dibuixar la seua primera vinyeta còmica en 1911 en el ‘Diario de Valencia’,posteriorment es va traslladar a Barcelona i finalment a Madrid on va col·laborar en diferents diaris i revistes. El 1932, quan la revista Gutiérrez feia ja 5 anys que s’editava va fundar juntament amb Joaquín Xaudaró i Antonio Got la Societat Espanyola de Dibuixos Animats Sonors (SEDA) primer intent industrial per a la realització de pel·lícules animades a Espanya. Durant la guerra va tornar a València i va treballar com a professor de cal·ligrafia en una acadèmia. 

L’exposició ha estat possible gràcies a la tasca de conservació i salvaguarda que Emilia García Robledo, neboda política de K-Hito, va fer dels dibuixos, fotografies, llibres, escrits i tota mena de documents que avui ens permeten apropar la figura de l’autor que va ser un dels grans periodistes i humoristes gràfics de principis del segle XX.

Comissariada per Salvador Albiñana, Vicente Ferrer i René Parra, serà inaugurada dimarts, 3 de juny, per Ester Alba, vicerectora de Cultura i Societat de la Universitat de València; els comissaris de l’exposició Salvador Albiñana i Vicente Ferrer, i el director del Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València, Carles Xavier López Benedí.

error: Content is protected !!