LA UV ORGANITZA UN CONGRÉS INTERNACIONAL SOBRE GESTIÓ I SALVAGUARDA DEL PATRIMONI CULTURAL EN SITUACIONS D’EMERGÈNCIA

LA UV ORGANITZA UN CONGRÉS INTERNACIONAL SOBRE GESTIÓ I SALVAGUARDA DEL PATRIMONI CULTURAL EN SITUACIONS D’EMERGÈNCIA

La Universitat de València organitzarà els pròxims dies 6 i 7 de març a l’Espai Vives el Congrés ‘SOS Heritage. Gestió i salvaguarda del Patrimoni Cultural en Emergències’, que reunirà especialistes en prevenció, gestió i salvaguarda del Patrimoni Cultural en contextos d’emergència, procedents de l’àmbit local, nacional i internacional. L’assistència és gratuïta amb inscripció en el següent enllaç.

En les sessions d’aquest congrés s’abordarà el Patrimoni Cultural en la seua dimensió material i immaterial, i es posarà el focus en aspectes fonamentals que donen viabilitat i sostenibilitat als projectes patrimonials durant conflictes armats o catàstrofes naturals. S’analitzarà el paper fonamental que juguen les aliances locals, nacionals i europees en tot aquest procés, així com les comunitats afectades, la participació de les quals en el desenvolupament d’aquests projectes és decisiva per a contribuir al benestar individual i comunitari.

Els programes de salvaguarda patrimonial i resiliència social que han sigut impulsats des de la Universitat de València amb motiu de la dana de 2024, en col·laboració amb nombroses entitats locals, nacionals i internacionals, tant públiques com privades, han representat un context d’aprenentatge en aquests temps, que es presta a debat en el Congrés ‘SOS Heritage’.

Durant el matí del dia 6, i en diferents taules redones, s’abordaran els marcs institucionals i estratègics de les emergències i el seu impacte en el patrimoni cultural durant els últims anys a Espanya, considerant també el patrimoni immaterial. Entre els participants del matí destaca la presència d’Arsenio Sánchez, tècnic de Patrimoni Nacional – Pla Nacional de Gestió del Risc i Emergències en Patrimoni Cultural del Ministeri de Cultura d’Espanya, que impartirà la ponència ‘Emergències i patrimoni: cal replantejar les estratègies?’, i de Marta Alonso, directora general de Patrimoni de la Generalitat Valenciana, que relatarà ‘L’experiència valenciana: Rescat del Patrimoni Cultural després de la dana de 2024’.

L’última part del matí es dedicarà a ‘La gestió del patrimoni en emergències’, amb la participació d’Alfonso Muñoz, de la Universitat Politècnica de Madrid, que parlarà sobre l’‘Evolució a Espanya de la gestió de catàstrofes en patrimoni: 2010’; Carlos Molina, president d’ICOMOS Espanya (Consell Internacional de Monuments i Llocs), que centrarà la seua intervenció en la ‘Gestió i criteris de recuperació del Patrimoni Cultural edificat després d’una catàstrofe’; i Sara González, coordinadora del Pla Nacional de Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial del Ministeri de Cultura.

La programació del dijous 6 de març es reprendrà a les 16 hores i estarà dedicada a la ‘Salvaguarda del patrimoni en els conflictes armats’. A més de la participació de diversos especialistes en patrimoni en el marc de conflictes armats, està prevista la intervenció en línia de Janira Gómez, corresponsal a Gaza, que parlarà sobre el patrimoni en el camp de batalla palestí-israelià i aportarà la seua visió des del periodisme de guerra. La jornada conclourà amb una visita al laboratori ‘Salvem les fotos’ del Museu d’Història Natural de la Universitat de València, una de les instal·lacions de la UV per a recuperar de manera altruista els àlbums fotogràfics danyats per la recent dana.

El segon dia s’analitzaran diferents experiències per a salvaguardar el patrimoni en emergències climàtiques, centrant-se sobretot en la recent dana, i es tractaran, entre altres temes, la gestió de la Generalitat Valenciana en la recuperació dels béns mobles afectats. Això conduirà als programes de rescat patrimonial impulsats per la UV en aquest àmbit, sobre els quals es debatrà en tres taules redones. La vicerectora de Cultura i Societat, Ester Alba, i la directora de Patrimoni Cultural UV, Marisa Vázquez de Ágredos, inauguraran les sessions d’aquest segon dia, que posarà el focus en la importància de les aliances des de la dimensió local fins a la internacional, representada per la professora Cristina Costanzo, de la Università degli Studi di Palermo (Itàlia). Aquesta universitat és membre de l’aliança europea d’universitats FORTHEM, a la qual també pertany la UV. També hi haurà una intervenció en línia per a parlar sobre l’‘Huracà Katrina i la Salvaguarda de la memòria fotogràfica’, impartida per Debra Norris, de la University of Delaware.

La clausura de les jornades està prevista a les 19:45 hores amb un debat final que conclourà amb un decàleg de Bones Pràctiques en Prevenció, Gestió i Salvaguarda del Patrimoni Cultural en Emergències.

error: Content is protected !!