L’Institut Valencià de Cultura acull el taller ‘Ballem per a estar juntes’ en Espai LaGranja

L’Institut Valencià de Cultura acull el taller ‘Ballem per a estar juntes’ en Espai LaGranja

El projecte revisa els rols de gènere dels balls de saló

  • LaGranja s’ha integrat en la XARXA de Mediació Iberoamericana per a la formació, mentoria i circulació de sabers en arts vives

Espai LaGranja, dependent de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, acull el taller ‘Ballem per a estar juntes’ que revisa els rols de gènere dels balls de saló. LaGranja és el centre de recursos i mediació per a la dansa i les arts del moviment, adscrit a l’Institut Valencià de Cultura.

Les arts vives, disciplina inherent a este espai, treballen des d’un lloc d’experimentació. Estan cridades a trencar la lògica habitual en el treball escènic, que sol marcar com a objectiu el desenrotllament d’una obra. Es tracta d’una disciplina que planteja altres maneres de relacionar-se i acostar-se al fet creatiu.

Amb la finalitat d’acompanyar estes pràctiques Espai LaGranja s’ha integrat en una iniciativa internacional d’entitats públiques i privades anomenada XARXA MêDIA, que integra tres països d’Amèrica Llatina, l’Argentina, Colòmbia i Xile, i quatre comunitats autònomes d’Espanya, Andalusia, País Basc, València i Catalunya.

“L’objectiu de participar en esta xarxa és fomentar la formació, mentoria i circulació de sabers en arts vives i passar a ser d’institucions exhibidores a institucions mediadores. Amb estes pràctiques volem situar el públic participant en el centre de l’acció a partir d’un treball conjunt entre l’equip de mediació i l’artista”, apunta Guillermo Arazo, coordinador d’Espai LaGranja.

Dins d’este projecte, Espai LaGranja organitza este dimecres 12 de febrer a les 10:30 hores el taller ‘Ballem per a estar juntes’, de Joaquín Collado. Es tracta d’un projecte pedagògic amb adolescents estudiants de l’IES Comarcal que s’emmarca dins d’una investigació teoricopràctica que Collado està duent a terme entorn de la performativitat dels balls de saló, dins dels estudis d’investigació en anàlisi, oralitat i escriptura en dansa. “Com ballar amb l’altre i des de l’altre, en l’escolta de l’altre, en contacte amb l’altre, ballar en l’afectació amb l’altre, en fi, ballar junts (en plural), sense estar enfrontats a l’altre?”.

Els objectius d’esta pràctica són, a través del ball en parella i ocasionalment en grup, “mobilitzar formes i estereotips que, i sobretot en l’adolescència, ens impedixen imaginar-nos i relacionar-nos d’altres maneres, i ens fan patir directament en el cos, ens creen bloquejos, ens configuren fins i tot fisionòmicament” assenyala Joaquín Collado.

Este projecte busca noves maneres de socialitzar i de dissoldre els rols de poder en el grup, democratitzant els espais i les responsabilitats.

Xarxa MêDIA

La primera Xarxa Iberoamericana de Mediació Artística, Xarxa MêDIA, està composta per dos nodes, un a Amèrica i un altre a Espanya. A Xile l’integren el Centre Cultural Gabriela Mistral, el Centre Cultural d’Espanya a Santiago, el programa nacional CECREA, els centres de creació i Balmaceda. A Colòmbia, el Centre Nacional de les Arts i a l’Argentina, Austràlia, Investigació en Mediació Artística i Centre Cultural d’Espanya a Buenos Aires (CCEBA).

El node d’Espanya està format a València per La Mutant, Dansa València i Espai LaGranja. A Catalunya, pel Teatre L’Artesà del Prat de Llobregat i les residències artístiques Nau Ivanow, de Barcelona. I a Andalusia, pel Festival Cadiz en Danza i els Teatres de Cadis, de l’Ajuntament de Cadis, i el Centre Cultural María Victoria Atencia, de la Diputació de Màlaga.

error: Content is protected !!