- El museu de la Diputació de València acull a la Sala Baixa, fins al pròxim 16 de febrer, una de les majors mostres de dibuixos originals de la Segona Guerra Mundial mai realitzades, obra de Mario Armengol
- El diputat de Cultura, Paco Teruel, destaca el treball dels comissaris Plàcid García Planas i Arnau Gonzàlez i la implicació de la família. “La mostra marcarà una època i convidem a visitar-la a tots els habitants de la província”
El MuVIM, Museu Valencià de Il·lustració i de la Modernitat, presenta una de les majors mostres mai realitzada amb dibuixos originals de la Segona Guerra Mundial. El museu de la Diputació de València exposarà a la Sala Baixa, fins al 16 de febrer de 2025, l’exposició ‘Tinta contra Hitler. Mario Armengol, caricaturista en la II Guerra Mundial’, una mostra d’abast internacional dedicada a les caricatures originals inèdites que, encarregades pel govern britànic de Winston Churchill, van ser dibuixades entre 1941 i 1945 pel mateix Armengol (San Juan de las Abadesas, 1909 – Nottingham, 1995).
El diputat de Cultura, Paco Teruel, ha destacat el treball dels comissaris, el periodista i cronista de guerra Plàcid Garcia-Planas i l’historiador i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona Arnau Gonzàlez i Vilalta, i la implicació de la família de l’artista. “Esta exposició marcarà una època i convidem a visitar-la a tots els habitants de la província”. Teruel ha recordat que és “la primera vegada que s’exposa una part tan important de l’obra original de Mario Armengol, l’únic ciutadà espanyol que va treballar massivament en la propaganda dels aliats durant la Segona Guerra Mundial”.
La mostra, com assevera també el diputat, és excepcional “donada la dificultat de localitzar peces originals de caricatures preparades per a la premsa, que difícilment sobreviuen en el seu format original”. En la mateixa línia s’ha expressat el director del MuVIM, Rafa Company, qui ha agraït a la família que haja preservat el llegat d’Armengol “amb una consciència patrimonial molt digna d’elogi”. Company ha mostrat la seua satisfacció perquè siga el museu de la Diputació “qui puga donar a conéixer al públic valencià, espanyol i europeu l’obra d’un autor imprescindible en la història de la caricatura de guerra”.
El director del MuVIM ha glossat la figura de Mario Armengol definint-lo com un soldat que, “armat primer de fusell i després de tinta”, va posar tot el seu talent i enginy “en el costat correcte de la Segona Guerra Mundial” i va deixar per a la posteritat “molts retrats d’Adolf Hitler, d’aquell dirigent replet d’odi que va seduir a la pròpia societat fins a la degradació col·lectiva”. En el mateix sentit, dos portaveus familiars, Gil Armengol i Gasull i Lindah Kiddey, han llegit declaracions sobre la figura de Mario Armengol i, igualment, han agraït al museu i a la Diputació la realització de la mostra.
Els comissaris
L’últim projecte expositiu del MuVIM, un dels més ambiciosos de la temporada, ha comptat amb el comissariat de Plàcid Garcia-Planas i Arnau Gonzàlez i Vilalta. Tant el cronista de guerra com l’historiador van decidir que el museu de la Diputació de València es convertira en l’escenari d’una de les majors mostres amb dibuixos originals de propaganda de la Segona Guerra Mundial mai organitzades a Europa.
En opinió dels dos, “els 150 dibuixos exhibits són un autèntic tresor de la història europea i mundial, plens de reflexions que, huitanta anys després, encara són actuals”. “Es tracta de caricatures que ens parlen de tots els grans temes i fronts bèl·lics, convertint-se en un gran fris de la major conflagració que el món ha viscut”, expliquen els comissaris.
Unes peces dibuixades per a “combatre l’innegable poder d’atracció de l’esvàstica com a símbol del nazisme”, i l’estil de les quals moltes vegades s’avança estèticament a la seua època i acosta l’executòria d’Armengol a les estètiques del còmic d’anys posteriors. En qualsevol cas, les seues caricatures respiren “una tensió humana i política que ens interpel·len hui dia sobre els límits de l’humor”, subratllen García-Planas i Gonzàlez..
Els visitants de l’exposició del MuVIM seran els primers en contemplar de manera extensa la qualitat dels dibuixos de Mario Armengol produïts per al Ministeri d’Informació britànic (MOI), i en unes dimensions molt majors que les que van veure els lectors de la premsa mundial que ―d’Amèrica a Oceania― van seguir la seua obra abans que la pau la fera caure en l’oblit.
Descobrir a Mario Armengol
El cap d’Exposicions del MuVIM, Amador Griñó, ha posat en relleu que Armengol és un dibuixant i dissenyador que “des de l’exposició de València deixa de ser un desconegut en les nostres latituds, o pràcticament un desconegut per al gran públic, per a tornar a entrar en la història gràfica espanyola i europea amb una excel·lent exposició i un extens catàleg que, gràcies a la labor d’investigació i reflexió dels comissaris, no sols mostra els dibuixos sinó que els analitza i dissecciona de manera precisa”.
L’exposició s’organitza temàticament amb propòsit pedagògic i s’enriquix amb una xicoteta mostra de monedes que portaven en la butxaca els soldats que van patir aquella guerra: una aportació que s’endinsa en la difusió massiva de símbols que les caricatures exhibides volien destruir o defensar.
Definida la transcendència del redescobriment de l’obra de Mario Armengol, el MuVIM treballa amb la clara intenció d’aconseguir la itinerància d’esta col·lecció de dibuixos, tan important, per diverses ciutats d’Espanya i Europa. En primer lloc, la relació s’ha establit amb el MNAC de Barcelona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, entitat que ha col·laborat amb el museu de la Diputació i que acollirà les caricatures en la tardor del pròxim any.