Els dies 16 i 17 d’octubre, la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València acollirà la seu valenciana de les VI Jornades de Col·leccionisme UCM – Història de l’Art, una iniciativa organitzada per la Universitat Complutense de Madrid, ACCA Col·leccionisme d’Art i el Ministeri de Cultura, que s’ha consolidat com un dels principals espais de trobada i reflexió sobre el col·leccionisme artístic a Espanya.
Sota el títol «El col·leccionisme d’art en el segle XXI: coneixement, patrimoni, cultura i societat», l’edició de 2026 amplia la seua dimensió territorial i internacional amb activitats a València, Saragossa, Madrid i la República Dominicana. La convocatòria reunirà més de 80 especialistes nacionals i internacionals procedents dels àmbits acadèmic, museístic, institucional i professional.
En la seua sisena edició, les jornades han evolucionat des de les primeres convocatòries celebrades a Madrid fins a convertir-se en una xarxa d’intercanvi de coneixement que connecta universitats, museus, col·leccions, fundacions, galeries, artistes i professionals de la cultura. L’objectiu és analitzar el paper del col·leccionisme en la conservació del patrimoni, el suport a la creació contemporània, la generació de coneixement i l’accés de la ciutadania a la cultura.
La programació acadèmica a València s’articula al voltant de tres grans blocs temàtics. El primer, «Col·leccionar per al futur: el paper del col·leccionista privat en la cultura contemporània», abordarà la contribució de les col·leccions privades al desenvolupament cultural i al suport a la creació artística.
El segon, «Col·leccionar, conservar i transmetre el patrimoni artístic contemporani», analitzarà els reptes que planteja la conservació de l’art actual i la transmissió del patrimoni a les generacions futures. Finalment, el tercer bloc, «Mercat de l’art contemporani: tendències, creació i projecció internacional», proposarà una reflexió sobre l’evolució del mercat artístic, els processos d’internacionalització i les relacions entre creació, col·leccionisme i difusió cultural.
Entre les persones participants figuren algunes de les veus destacades del panorama cultural espanyol, com Ángeles Albert de León, directora general de Patrimoni Cultural i Belles Arts del Ministeri de Cultura; Jaume Coll Conesa, director del Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí; i representants de l’IVAM, del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i del Centre d’Art Hortensia Herrero. També hi participaran la comissària i assessora Alicia Ventura, així com col·leccionistes, galeristes i artistes com Inma Femenía i Lluci Juan, que aportaran diferents perspectives sobre la realitat de l’art contemporani.
La programació valenciana es completarà amb un itinerari de visites professionals a alguns dels principals espais artístics de la ciutat, entre els quals hi ha el Centre d’Art Hortensia Herrero, l’IVAM, el Centre del Carme, Bombas Gens Centre d’Arts Digitals i diverses galeries de referència. Aquestes visites permetran a les persones participants conéixer de primera mà diferents models de col·leccionisme, gestió cultural i suport a la creació contemporània.
Amb aquesta nova edició, les VI Jornades de Col·leccionisme UCM reforcen el seu paper com a fòrum de referència per a l’anàlisi de les transformacions que experimenten l’art, el patrimoni i el col·leccionisme en el segle XXI. La iniciativa pretén establir ponts entre la investigació acadèmica, les institucions culturals i els professionals del sector, i afavorir el diàleg sobre els reptes i les oportunitats del col·leccionisme en la societat actual.
