Les residències escèniques municipals impulsen el talent creatiu emergent

Un any més, el TEM i la Mutant acullen els projectes seleccionats pel programa de residències de l’Ajuntament, que enguany també s’amplia a dos espais escènics privats de València

La Mutant ha acollit una trobada entre els diferents beneficiaris de les ajudes de residències de creació que, un any més, concedix l’Ajuntament de València a través de la Regidoria d’Acció Cultural. El principal objectiu d’esta iniciativa continua sent la promoció de l’escena valenciana, incentivant el treball d’ artistes emergents i facilitant el desenvolupament de projectes amb una aportació social o cultural especial. La totalitat de les ajudes de la convocatòria comprenen un total de 30.000 euros, abasten tota mena de disciplines, i a l’hora de valorar les diferents propostes es té en compte la qualitat artística, la innovació en els llenguatges escènics, el compromís social o la capacitat per generar nous públics.

La novetat principal d’esta edició és que, de les sis residències seleccionades, dos tindran lloc en sales privades de València —Sala Inestable i Carme Teatre—, distribuint-se les quatre restants entre La Mutant i el Teatre El Musical (TEM), les seus habituals. Els treballs s’estendran fins a finals de març i comprendran almenys deu funcions per espectacle.

El programa de residències del TEM per al 2022 inclou dos projectes a càrrec de dos joves creadores del nostre territori, en una edició clarament liderada per les dones. D’una banda, Andrea Torres proposa amb Escaires un projecte de recerca centrat en la dansa que naix de la necessitat de trobar nous llenguatges corporals. “Volem establir un pont entre allò anatòmic i allò laboral”, ha explicat l’artista. “Dialogar entre els esculls de la societat, entre la inconsciència i l’explotació professional, i vore la manera com tot això afecta els cossos”, ha afegit. Amb ella, la dramaturga Guadalupe Sáez oferix amb Tots els llocs on t’he estimat una reflexió molt particular sobre la societat postpandèmia i els “bojos anys 20” que ens esperen després d’un període de restriccions on l’ésser humà ha reprimit la recerca del plaer i del desig, així com la tendència innata al contacte físic amb els altres.

Pel que fa a La Mutant, les residències aposten clarament per la convivència entre diferents disciplines i possibilitats artístiques. D’una banda, Laia Lloret planteja en Ramas y rizomas una fusió entre performance, teatre de text i art visual al voltant dels conceptes d’individualisme i col·lectivitat, endinsant-se en qüestions com “les diferències de classe, gènere o orientació sexual derivades de la individualització capitalista”. D’altra banda, el projecte 1,1º, de Roser Domingo i Jorge Dabaliña, tracta des d’un entorn virtual el misteriós “angle màgic” que es crea en superposar dos capes d’un material, que servix en este cas per tractar les relacions que s’establixen entre art i ciència.

Finalment, des de la seua residència de Sala Inestable, Aurora Diago investigarà a Viejoven sobre les trobades i desacords corporals i verbals entre joventut i vellesa, mentre Merce Tienda portarà fins a Carme Teatre Perpetuum Mobile, el seu particular estudi sobre els objectes i allò que passa quan es barregen amb altres codis.

La regidora d’Acció Cultural, Maite Ibáñez, ha valorat que els projectes estan “molt connectats amb la realitat actual”, i ha destacat que a través d’estes residències “donem suport a la creació, la innovació, la investigació i l’experimentació escènica”.

Per la seua banda, el coordinador artístic del TEM, Juanma Artigot, ha indicat que “l’objectiu principal d’estes residències se centra en la fase de recerca i posa la mirada en el procés inicial de cada projecte. Des d’este punt de partida, es concep com una oportunitat per a l’exploració i la indagació, proporcionant acompanyament des dels espais que puguen generar un intercanvi d’idees dins de cada projecte i fins i tot entre les mateixes residències”.

error: Content is protected !!