L’IVAM obri les portes al flamenc amb arrels africanes de Yinka Esi Graves a través de la ‘performance’ ‘Transposició’

L’IVAM obri les portes al flamenc amb arrels africanes de Yinka Esi Graves a través de la ‘performance’ ‘Transposició’

  • La balladora de flamenc oferirà esta actuació en el marc de l’exposició ‘popular’ divendres que ve, 1 de desembre

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) acosta el flamenc amb arrels africanes de Yinka Esi Graves (Londres, 1983). El pròxim 1 de desembre, a les 19.00 hores, la balladora oferirà una ‘performance’ específica en les galeries 4 i 5 del museu que acullen l’exposició ‘popular’, comissariada per Pedro G. Romero.

La ‘performance’, que porta per títol ‘Transposició’, està inspirada en les seues pròpies experiències com a balladora de flamenc afrodescendent. Es presenta en forma d’un concert ‘party’, gènere escènic de Ghana, país d’ascendència de l’artista. La peça és una extensió de la sèrie ‘The Disappearing Act’, quatre audiovisuals de Graves que es mostren en l’exposició ‘popular’.

En paraules de Pedro G. Romero, “en esta sèrie filmada per Miguel Ángel Rosales, Yinka assenyala llocs on la desaparició del que és humà va tindre lloc, on vam veure aparéixer l’esclau. Amb tècniques de cos mimètiques, de camuflatge o distinció veiem una mutació en eixe aparéixer, desaparéixer i reaparéixer de l’imaginari afrodescendent”.

Situant el flamenc en el centre, el treball de Graves opera entorn de la invisibilitat de l’experiència d’una dona negra en la diàspora, donant-li veu. L’artista és una ferma defensora de les arrels africanes que s’atribuïxen al flamenc, com la improvisació, el lament en el cant, els salts acrobàtics i el sentit de ball i música que s’articulen amb la comunitat. La relació entre un ritme dinàmic, un vocabulari específic i la idea que els que miren també participen són formes expressives de la diàspora africana.

Nascuda al Regne Unit, però amb arrels a Ghana, Jamaica i Cuba, la ballarina és llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Sussex. L’any 2009 es va establir a Madrid per a formar-se a l’Escola de Flamenc Amor de Dios i després amb mestres com Yolanda Heredia, La Lupi i Andrés Marín a Sevilla.

Yinka Esi Graves és, a més, una de les docents convidades d’Articulacions, el programa d’estudis internacional sobre teories i pràctiques artístiques de l’IVAM en col·laboració amb la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de València (UV).

‘popular’

L’exposició proposa una reflexió sobre l’imaginari cultural d’allò que és popular a través de més de 1.500 obres de la col·lecció de l’IVAM a partir d’una tesi: aquells grups que no tenen representació política tenen un excés de representació simbòlica, com ocorre amb la cultura afrodescendent, àrab o gitana.

La mostra s’endinsa, així mateix, en el món del flamenc i algunes de les seues formes de representació contemporànies, on s’inserix el treball que presentarà Yinka Esi Graves.

error: Content is protected !!