ARZA, NEGRE I SALES REFLEXIONEN SOBRE L’EVOLUCIÓ DE LA PARAULA EN ‘VEUS PRÒPIES

ARZA, NEGRE I SALES REFLEXIONEN SOBRE L’EVOLUCIÓ DE LA PARAULA EN ‘VEUS PRÒPIES

  • L’exposició s’ha inaugurat aquest matí al Museu Antonio Ferri de Bocairent i estarà disponible fins al 9 de gener de 2022
  • ‘Veus pròpies’ és una selecció d’obres adquirides en la primera i segona edició del Pla incentiu del patrimoni artístic valencià

La paraula, com a mitjà per a veure el món i comprendre la seua evolució, és el fil conductor de ‘Veus pròpies. Art Contemporani de la Generalitat Valenciana’. L’exposició s’ha inaugurat aquest matí al Museu Antonio Ferri de Bocairent com a part de les obres adquirides per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, en el marc del Pla incentiu del patrimoni artístic valencià, en 2017 i 2018.

En 2017, la Conselleria va posar en marxa aquest programa d’adquisició d’obres d’art amb l’objectiu de dinamitzar el mercat artístic contemporani i reunir un conjunt de peces representatives de l’estat de la creació artística en el territori valencià. Amb l’adquisició de 2020, actualment el fons compta amb 110 obres i una inversió d’1,5 milions d’euros.

En la inauguració de l’exposició ha participat el director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), José Luis Pérez Pont, que ha destacat el valor de l’aposta de la Conselleria de Cultura. “El Pla incentiu del patrimoni artístic valencià continua visibilitzant el treball dels creadors i creadores valencianes d’art contemporani, i amb ‘Veus pròpies’, el públic podrà reflexionar sobre l’evolució de la societat de generació en generació a través del llenguatge”, ha explicat.

A la presentació també ha acudit l’alcalde de Bocairent, Xavier Molina, que ha celebrat comptar amb aquesta mostra: “L’aposta de la Conselleria per acostar l’art contemporani ens sembla extraordinària. Gràcies al cicle organitzat pel Consorci de Museus hem pogut gaudir a Bocairent de tres exposicions que ens han aproximat a llenguatges i propostes diferents i molt atractives”.

Mitjançant ‘Veus pròpies’, el Museu Antonio Ferri de Bocairent mostra una selecció d’obres adquirides en la primera i segona edició d’aquesta línia amb la signatura de les castellonenques Mar Arza i Marta Negre i la de la valenciana Mery Sales. L’exposició estarà disponible des de hui, 10 de novembre, fins al 9 de gener de 2022.

La paraula és el fil conductor de les obres que reuneix aquesta tercera exposició a Bocairent, entesa com a depositària de significats que mai són arbitraris, perquè tanquen la història i la manera de veure el món d’una societat. Les paraules ens fan entendre la realitat, però a més les paraules que usem mostren com som, la nostra manera particular i individual de veure el món. Són testimoni de la nostra història personal i de com aquesta història s’ha anat articulant al llarg de generacions amb altres històries i altres realitats.

En concret, l’exposició disposa de tres peces. ‘El valor de les paraules’ (2010-2017), de Mar Arza, intervé sobre objectes tan quotidians com els documents financers per a crear poemes que, sobre l’empremta d’escriptures anteriors, generen una nova lectura. Parteix d’una hipòtesi: si estalviem diners per a temps d’escassetat, podríem també estalviar paraules per a quan les necessitem?.

Marta Negre, amb les seues càpsules audiovisuals, reflexiona sobre l’apropiació de patrons de pensament d’autors contemporanis i l’evident escàs paper femení en la història del pensament europeu des del sistema educatiu a través d’‘Els referents’ (2016). [dik’Øjon] (2017) és una invitació a pensar quin lloc ocupa el pensament hui, en una societat que relega les humanitats i la reflexió sobre la vida a un segon pla. I ‘Finger and Swan. A short story about David Hume’s Theories’ (2017) és un experiment audiovisual filosòfic que acosta, a algunes qüestions tractades per Hume, com l’escepticisme, els dubtes sobre l’existència de Déu i el criteri de la realitat.

Finalment, ‘Trazos de una voz’ (2015), de Mery Sales, evoca la veu de la filòsofa Hannah Arendt, d’origen jueu, que va ser silenciada durant dècades. La impossibilitat de transmetre el seu pensament polític porta a l’artista a concloure el circuit comunicatiu a través de la imatge pictòrica. El conjunt de gestos que veiem s’impregnen de memòria amb l’objectiu de plasmar les paraules d’Arendt sense necessitat d’usar-les, dotant d’atemporalitat el seu llegat.

Pla incentiu del patrimoni artístic valencià

Les adquisicions que s’emmarquen en el Pla incentiu del patrimoni artístic valencià de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport continuen amb el seu itinerari per a visibilitzar la creació d’art contemporani al llarg de les comarques.

Així, hui també s’ha inaugurat ‘Territoris propis. Art Contemporani de la Generalitat Valenciana’ a La Capella de l’Antic Asil d’Alcoi, amb obres adquirides en 2017 i 2018 de diversos materials i tècniques que mostren el procés d’expressió pròpia. Aquesta exposició estarà disponible fins al 9 de gener.

A més, el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) de València exposa, a la Sala Ferreres Goerlich, ‘Art Contemporani de la Generalitat Valenciana IV’, l’exposició amb les últimes adquisicions del pla en 2020. En total són 37 obres que componen la mostra més àmplia de la línia impulsada per la Conselleria i que poden gaudir-se fins al 23 de gener.

Així mateix, demà dijous, 11 de novembre, es presentarà ‘Art contemporani de la Generalitat Valenciana III’ a Las Cigarreras d’Alacant. Aquesta exposició reuneix les obres adquirides en 2019, amb artistes de diverses generacions i sensibilitats que aborden el procés de creació artística des de variats plantejaments tècnics i estilístics, diferents maneres de fer i, sobretot, de veure, d’enfrontar-nos a la realitat que ens és més pròxima, als nostres paisatges de més a prop, així com a les dinàmiques globals que marquen el nostre temps.

error: Content is protected !!